معماری پست مدرن
منظور از پست مدرن مرحله ی تاریخی بعد از مدرن است.بعضی ان را دوره ی فرا صنعتی می نامنند و بعضی از فلاسفه هم ان را مرحله ای از دوران مدرن می دانند که نقدی بر خود مدرن است. زیرا بر خلاف مدرنیست ها که کاملا عقل گرا بودند همه ی فلاسفه ی پست مدرن عقلانیت قطعیت علمی و خردگرایی محض را زیر سوال می بردند ؛در نتیجه پست مدرنیسم ضد جنبش فکری رنسانس،ضد عصر روشنگری و خردگرایی،ضد لیبرالیست و ضد کمونیست بودند.
پست مدرنیست ها احساس را بیش از عقل باور داشتند،برای مثال نیتچه یکی از فلاسفه المانی می گوید:”عقل خلاقیت زندگی را از بین می برد.”
در حالیکه رنه دکارت یکی از پایه گذاران فلسفه ی مدرن با این گفته ی خود که :

“من فکر می کنم پس هستم “، بیش از پیش تاکید خود را بر عقل گرایی ابراز می کند.

اگرچه پست مدرنیست ها عقل گرایی را نفی می کنند،اما ابزار دیگری بعنوان جایگزین عقل معرفی نمی کنند؛البته از نظر انها جایگزین مطمئن دیگری وجود ندارد.
و اما معماری…
“اگر فلسفه روح زمان و معماری کالبد زمان است ،با عوض شدن روح زمان کالبد زمان هم عوض می شود.”
از دهه ی ۶۰ میلادی یکی از شاگردان لویی کان به نام رابرت ونچوری ،کسی که بر و بچه های معماری او را با خانه ای که برای مادرش ساخته می شناسند ،اولین کسی بود که پست مدرن را در معماری به صورت یک سبک مطرح کرد.
ونچوری در جواب لوکوربوزیه که می گوید:”خانه ماشینی است برای زندگی” می گوید:”خانه خانه است و باید نماد های خانه در هر فرهنگ و جامعه را داشته باشد”
معماری پست مدرن سه ویژگی مهم داشت:اول اینکه ایده ی معماری بین المللی را رد می کرد و به زمینه گرایی در معماری اعتقاد داشت.
از نظر ونچوری ساختمان ها نمی توانند همه دارای یک فرم و فلسفه باشند و باید در طراحی معماری به خصوصیات فرهنگی،اجتماعی،شرایط اقلیمی ،ویژگی های شهری حتی نحوه ی زندگی روزمره ی اهالی و عادات انها توجه کرد.
دومین ویژگی پیرامون مساله ی تزیینات در معماری مطرح می شود:
میس ونده رو از پیشگامان معماری مدرن در مورد استفاده از تزیینات در ساختمان ها شعار “کمتر بیشتر است” یا (less is more ) را مطرح می کرد ولی ونچوری در پاسخ به این شعار می گوید”کمتر کسل کننده است .” (less is bore)از نظر پست مدرنیست ها معماری تنها تکنیک و تکنولوژی نیست بلکه مسائل بسیار پیچیده و متضاد در ساختمان وجود دارد که نمی توان انها را نادیده گرفت و یا حذف کرد.
وسومین ویژگی که چارلز جنکز در کتاب خود یاداور می شود :”ساختمان پست مدرن دارای دوگانگی در قواعد و مفاهیم است یکی برای قشر روشنفکر و دیگری برای عامه ی مردم.”
به طور کلی معماری پست مدرن تاثیر گسترده ای در سطح جهانی داشت و تا نیمه ی دهه ی ۸۰ میلادی بعنوان معماری اوانگارد و فراگیر مطرح بود.
معمارانی همچون جیمز استرلینگ،چارلز مور،ماریو بوتا،الدو راسی و البته فیلیپ جانسون در اواخر عمرش متاثر از این سبک طراحی می کردند